Wednesday, October 5, 2011

指弟弟欠債被打傷‧“阿窿”騙女子7500元 / Terpedaya Panggilan Palsu

Source : http://www.guangming.com.my/node/114933?tid=14

(吉隆坡4日訊)一名女子日前接獲一通來自“大耳窿”的勒索來電,指“弟弟”因欠錢不還而被他們打得頭破血流。她在驚慌下,奉上7500令吉巨款後聯絡上弟弟,才知道後者好端端的在公司上班。根據警方表示,單憑一通來電顯示並無法尋獲真兇,女子的巨款恐怕血本無歸。

儘管報章上一再的報導老千的行騙手段,但仍有不少人被同樣的欺騙手法騙走血汗錢,而受害人在受訪期間,也坦承她並不常留意報章新聞,才會輕易上當。

指弟弟當擔保人

受害人羅鳳娟(30歲,銷售人員)在記者會上聲稱,上週四(29日),中午12時,她的母親接獲一通沒有顯示電話號碼的來電,對方一開始就哭喊著說“阿媽,我給人抓了,他們打到我的頭流血了,我現在呼吸很困難,你快叫他們送我去醫院。”

由於對方一直哭訴,母親也聽不清楚,就將電話轉交給她接聽。

“在我接聽後,對方也是說同樣的話。我便問他你為甚麼會被抓,他說他當朋友的擔保人,並表示他甚麼也不知道。”

羅鳳娟表示,較後她叫“弟弟”讓她和大耳窿交談,一名口操廣東話的男子說,弟弟兩個月前當別人的擔保人,借了1萬5000令吉,現在借款人不見蹤影,而她“弟弟”也無法償還,所以將他毒打一頓。

她說,當時她還與對方理論,應該找的人是欠款人,就算欠錢也不該將人打成重傷。

對方說是“弟弟”一直拖延償還限期,他才會出此下策。

“我向對方表示願意負起責任,但我要親眼看到弟弟才願意全數付款,但對方以不信任為由,拒絕接受我的建議。”

她指出,對方指示她前往銀行提款後,馬上到蕉賴康樂花園的百貨商場,並將錢放在肯德基前的拿督公後馬上離開。

從頭到尾,都不讓她有放下電話的機會。

“我向對方表示,我得先到銀行檢查我是否有足夠現金。

而且,我不可能一次過交完所有款項,擔心最後弟弟仍會遭到不利對待,但對方堅持要將1萬5000令吉提出,分成兩包處理。”

堅持看到弟弟才多付7500元

羅鳳娟表示,她後來仍是堅持只將一半現金放在拿督公前,並要在親眼看到弟弟後,才付另外7500令吉。

“對方表示他已派人將我弟弟送往診療所,現在還在縫針中,因此不能快速出現,並叫我給錢快快離開,而當我回到家中時,對方已掛上電話。”

當時,她馬上致電弟弟詢問情況,弟弟在電話那一頭,毫不知情更表示他一直都在上班,並沒有發生事故,她才知道自己受騙。

可央人代聯絡肉票求證

行動黨加影市議員黃田志呼吁公眾,在面對同樣的情況時應保持冷靜,就算對方不讓你有機會放下電話,至少也寫一張字條,要求其他人代勞聯絡弟弟。

他週二(4日)陪同受害人召開記者會時提到,老千利用親情的心理術讓受害者上當。

當事人雖然是對此事半信半疑,但還是因為擔心弟弟的安危而根據指示奉上現金。

羅鳳娟因在電話中詢問“弟弟”身份時,提及弟弟的名字,以致對方乘虛而入連聲應是,讓在混亂中的她沒時間思考,只能聽從對方的指示。

“我呼吁公眾提高警惕,若遇上類似狀況,可寫字條請家人或銀行職員聯絡,以確保親人是否安全。”

另外,羅鳳娟在事發後前往警局報案,期望討回一個公道,惟警方表示,單憑一通沒電話號碼的來電顯示,是無法查到真兇的下落。

“我認為,警方這樣的說法是個很不負責任的行為,若警方也無法揪出真兇,那市民以後還可依靠誰?我將針對有關警方不負責任的回應,向雪州警方投訴,同時我也會與警方跟進案件的進展。”

因此,他呼吁警方認真看待這類案件,以免不法之徒食髓知味,越來越猖狂。(光明日報)

Sources : Sinar Harian 06-10-2011
http://www.sinarharian.com.my/sh/selangor/content/story9605609.asp

KAJANG – Rasa bimbang seorang kakak tentang keselamatan adik lelakinya setelah menerima panggilan telefon memaklumkan adiknya dipukul oleh ceti haram menyebabkannya kerugian kira-kira RM7,500.

Mangsa, Loh Foong Khia, 30, yang tinggal di Taman Segar Perdana Cheras, dekat sini berkata, dalam kejadian 29 September lalu, seorang lelaki Cina menelefon memaklumkan kepadanya mengenai keadaan adik lelakinya yang parah akibat dipukul ceti haram.

“Lelaki berkenaan memaklumkan adik lelaki saya membuat pinjaman ceti haram kira-kira RM15,000 dan gagal menjelaskan pinjaman berkenaannya serta mengarahkannya melangsaikan hutang bagi mengelakkan kejadian buruk berlaku.

“Saya cuba menghubungi talian telefon bimbit adik namun gagal dan bimbang dengan keselamatan adik saya menuruti arahannya dengan membayar wang RM7,500 dahulu dan bakinya hanya akan dihantar setelah adik lelaki saya balik ke rumah dengan selamat.

“Lelaki berkenaan kemudiannya bersetuju dan mengarahkan saya menghantar wang berkenaan ke sebuah Tokong Cina di Taman Connaught,” katanya pada sidang media di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Zon 2, Ng Tien Chee.

Menurutnya, selepas menghantar wang dan pulang ke rumah, lelaki berkenaan memaklumkan adik lelakinya akan pulang ke rumah dalam tempoh 30 minit.

“Setelah hampir 30 minit menunggu namun adik tetapi tidak muncul menyebabkan saya membuat panggilan ke telefon bimbitnya dan terkejut apabila memaklumkan keadaannya selamat dan berada di kedai.

“Adik saya juga memaklumkan dia tidak pernah berurusan dengan ceti haram apatah lagi membuat pinjaman wang dan menyedari keadaan ini keesokan harinya saya membuat laporan di Balai Polis Batu 9, Cheras,” katanya.

Sementara itu, Tien Chee berkata, masyarakat dinasihatkan usah mudah terpedaya dengan kejadian seumpama itu hingga menyebabkan kerugian wang.

“Seharusnya kita mendapatkan maklumat terlebih dahulu atau merujuk kepada pihak bertanggungjawab sebelum mengambil keputusan.

“Kita akan cuba membantu mangsa dan mengharapkan mereka yang pernah menjadi mangsa agar membuat laporan di balai polis berhampiran bagi memudahkan siasatan dilakukan,” katanya.

No comments:

Post a Comment