Sunday, May 15, 2011

Membuang Sampah Ke Alam Flora / 市議員大掃除不滿服務‧垃圾棄給阿南弗拉



14/5, Kajang- Ahli Majlis Perbandaran Kajang Encik Ng Tien Chee telah menganjurkan satu program gotong royong yang disertai oleh jumlah penduduk yang terbanyak dalam sejarah perkhidmatan beliau. Program tersebut yang bertujuan membersihkan kawasan komersial Taman Alam Jaya dan Taman Emas, Batu 9, Cheras di sertai oleh melebihi 200 orang penduduk termasuk sebahagian besar pendatang asing Myanmar di bawah jagaan Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang ditempatkan di kawasan tersebut.

Oleh kerana berasa tidak puas hati dengan sikap perkhidmatan yang dibekalkan oleh pihak Alam Flora, Ng mengumpulkan sampah sarap yang dibersihkan oleh penduduk-penduduk dan mengetuai satu rombongan yang terdiri daripada penduduk dan penyokong untuk terus membuang selori sampah ke pejabat Alam Flora yang terletak di Jalan Sungai Kantan.

Menurut Ng, kawasan tersebut merupakan salah satu kawasan bawah jagaan beliau yang menghadapi masalah kebersihan yang bukan sahaja teruk malah makin merosot. Beliau telah beberapa kali membangkitkan isu ini di dalam mesyuarat Jawatankuasa Kecil Pengindahan Bandar, Majlis Perbandaran Kajang sepanjang tempoh perkhidmatannya sejak 2 tahun yang lalu tetapi langsung tidak nampak sebarang perkembangan.

Sebagai amaran, beliau telah menghantar surat rasmi kepada Alam Flora pada 3 hari yang lalu untuk menyuarakan tidak puas hatinya terhadap isu ini dan memohon maaf terlebih dahulu sekiranya beliau melakukan sesuatu yang kurang sopan jikalau tiada tindakan yang diambil dengan serta merta.

“Berharap penduduk-penduduk sedar bahawa menjaga kebersihan adalah tanggungjawab bersama. Walaupun pihak pihak Alam Flora tidak menunaikan tanggungjawab mereka dengan baik, penduduk juga di seru memainkan peranan untuk menjaga kebersihan tempatan. Saya terpaksa berbuat demikian (menghantar sampah ke Alam Flora) sebagai satu amaran yang keras kepada syarikat konsesi tersebut agar ia akan mengambil berat terhadap tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada mereka kerana aduan mengenai kutipan sampah yang tidak mengikut jadual yang telah mengakibatkan pelbagai masalah kebersihan semakin meningkat bukan sahaja di kawasan saya malah di seluruh kawasan MPKj.” Ng berkata.

(雪蘭莪‧加影14日訊)市議員不滿阿南弗拉公司的服務,在社區大掃除後怒將垃圾丟在阿南弗拉貨倉前!

加影市議員黃田志今早在黃金花園展開社區大掃除,眾人在清理垃圾後,由黃田志載到雙溪甘丹的阿南弗拉貨倉門口前丟棄。

他表示,阿南弗拉將多區的垃圾清理工作承包出去,黃金花園則親自管理。然而,在農曆新年後他接到許多當地投訴,指阿南弗拉不定時收垃圾,衍生環境衛生問題。

他日前親手將投訴信交給阿南弗拉並表明對方若不採取行動,將做出“不禮貌”的動作,由於未獲得對方回應,他才有今日的舉動。

4地區垃圾問題嚴重

“我共領養26個住宅區,其中4個地區有嚴重的垃圾問題,包括胡姬花園、黃金花園、蕉賴愛蘭鎮及鴻運花園,而前3區的垃圾都是由阿南弗拉親自管理。”

他說,市議會每月繳付阿南弗拉每間店屋16令吉、住家12令吉40仙及工廠18令吉的清潔費用,但該公司還是常常申訴面對虧損也不肯解除合約。

“因此,市議會已計劃收回環境清理的工作權,以終止與阿南弗拉的合約,我們目前正在擬定範圍並將在近期內呈交給州政府,若一切順利,7月份就能展開部份工作。”

緬難民參與
居民旁觀

值得一提的是,黃金花園社區大掃除也獲得約200名持有聯合國難民身份的緬甸難民積極參與,反觀當地商家與居民卻袖手旁觀,只有黃金花園商店聯合管理機構主席凌佩君一人參與,令人失望。

黃田志表示,難民們的協助可暫時恢復環境清潔,但往後仍要當地居民多家合作,共同維持環境衛生。

阿南弗拉:私下聯絡黃田志瞭解

另一方面,阿南弗拉一名職員受詢時不願對媒體發言,僅表示黃田志的舉動屬於違法行為,他將私下聯絡黃田志瞭解情況。

凌佩君(黃金花園商店聯合管理機構主席):處理垃圾不當

“一些業者及外勞處理垃圾不當,造成垃圾處處、溝渠阻塞,更引來野狗,加上阿南弗拉沒有定時收垃圾,有時4、5天才前往收集一次,令垃圾發出陣陣惡臭。

黃金花園有5排店屋,聯合管理機構提供每排店屋3到4個共用的垃圾桶,若阿南弗拉每兩天收一次垃圾,垃圾桶就足夠使用,也不會有惡臭;該機構也將調整管理費及制定規則,教導商家及居民如何處理垃圾。”

星洲日報/大都會‧2011.05.14


No comments:

Post a Comment